Gimnastica pentru gravide

GIMNASTICA PENTRU GRAVIDE

postimage

 

Constă în exerciţii simple, dar esenţiale în viaţa gravidei, cu efecte benefice pe toată durata sarcinii, în timpul travaliului, precum şi postpartum. Pe masură ce sarcina evoluează şi fătul creşte, centrul de greutate al gravidei se modifică, iar asupra coloanei vertebrale se exercita unele forte suplimentare, curburile fiziologice ale coloanei vertebrale tind să se accentueze, muşchii paravertebrali sunt suprasolicitaţi, devenind dureroşi şi tensionaţi.

Practicată regulat, “Gimnastica gravidei” ajuta şi la tonifierea grupelor musculare care sunt solicitate in timpul nasterii, dezvăluie moduri de a respira si poziţii favorabile utile în travaliu şi în perioada de lăuzie.

Exerciţiile au rolulul de a diminua durerile de spate cauzate de către sarcină, de a mari capacitatea respiratorie (necesară în travaliu), de a tonifia musculatura abdominală şi paravertebrală, dar şi cea pelvi-perineală. Gimnastica pentru gravide previne apariţia edemelor sau a excesului ponderal asociate sarcinii şi asigură o recuperare post-natală mult mai rapidă.

Programul de gimnastica prenatala este indicat gravidelor incepand cu saptamana a 12-a  de sarcina, si poate fi facut pana la finalul sarcinii de 2-3 ori pe saptamana, fiind personalizat în funcţie de afecţiunile coexistente (în colaborare cu medicul obstetrician care supraveghează evoluţia sarcinii), sau de nivelul de antrenament al viitoarei mame.

Gimnastica pentru gravide se asociază cu masajul pentru a preveni apariţia varicelor, edemelor, vergeturilor, pentru a scădea riscul apariţiei rupturilor perineale şi a hemoroizilor, pentru a împiedica creşterea excesivă în greutate şi pentru o recuperare postnatala mult mai rapidă.

O şedinţă de gimnastică pentru gravide cuprinde următoarele exerciţii:

  1. FITBALL- exerciţtii în care folosim mingea Pezzi pentru musculatura spatelui şi a braţelor;
  2. STRETCHING- exerciţii pentru asuplizarea diferitelor grupe musculare;
  3. EXERCITII PE SALTEA – pentru musculatura spatelui, abdomenului, feselor şi picioarelor;
  4. 4. ŞCOALA SPATELUI- exerciţii special concepute pentru a menţine o stare buna a coloanei vertebrale, extrem de solicitată datorită schimbărilor din perioada de sarcină (mai ales zona lombară). Aceste exerciţii au scopul de a prevenii apariţia durerilor lombare prin tonifierea musculaturii paravertebrale şi abdominale.
  5. RESPIRAŢII TORACALE ŞI ABDOMINALE- capacitatea toracică şi abdominală au un rol esenţial în naşterea naturală ajutând în mod semnificativ expulzia.
  6. RESPIRAŢIILE DE TRAVALIU- se fac începând cu saptâmana 33 de sarcină. Se vor educa respiraţiile care vor fi folosite în travaliu, în funcţie de stadiul acestuia.
  7. EXERCIŢIILE KEGEL- se execută începând cu saptamâna 33 de sarcină şi au rolul de a elasticiza zona perineului în scopul evitarii epiziotomiei.

postimage